A Pilates óráról sokan azt hiszik, hogy matracon végzett gyakorlatokról van szó. A módszer sokkal egyedibb ennél. A Pilates elsősorban személyre szabott edzésforma, ami talajon, majd ezt követően gépeken zajlik. Rehabilitációs és képességfejlesztő kiegészítő eszközök teszik sokoldalúvá az edzést, székhez (Stability Chair) és ágyhoz hasonló (Reformer, Cadillac) gépeken rugók adta ellenállással szálkásítva az izomzatot. A Pilates személyi tréner diktálja és javítja a gyakorlatokat folyamatos fejlődést, változatosságot és precíz kivitelezést biztosítva a vendégnek.

Joseph H. Pilates élete

1880-ban született Németországban, Düsseldorf közelében. Gyermek korában angolkórban és asztmában szenvedett, teste legyöngült és vékony volt. Anatómia könyvekből, keleti és nyugati mozgásrendszerekből merítve, az indiai jógát összekapcsolta görög és római tornagyakorlatokkal, hogy gyógyítsa és erősítse önmagát. 14 évesen már modellt állt anatómiai rajzokhoz.
  
Joseph ebben a házban töltötte tinédzser korát. Boxolt, síelt, búvárkodott. 1912-ben Angliába ment, ahol egy cirkusznál dolgozott. 1914-ben a háború kitörésekor internáló táborba került. Rugókat függesztett a kórházi ágyakra, így akik nem tudtak fölkelni a rehabilitációra, a kórházi ágyukon edzettek. Ennek következtében az első gép, amit itt „felvázolt” a Cadillac volt. Ápoló- gyógytornászként boxra és önvédelemre tanította a táborban lévőkét. Talajgyakorlatokat állított össze, amelyek fő művének a Contrology-nak az alapjait adták.
 
A I. világháború után visszatért Németországba, ahol a Hamburgi Hadsereg Rendőrségét képezte, önvédelmet oktatott, valamint privát órákat adott. 1926-tól II. Vilmos az új német hadsereg kiképzésére kötelezte, ami miatt New Yorkba emigrált. A hajóúton megismerkedett második feleségével Clarával, akit sikeresen kigyógyított az arthiris-éből. 

A New York City Balett épületébe költözött, a 8. Avenue-n. Gyakran dolgozott együtt balett-táncosokkal, ezért is van a Pilates-módszerben arabesque, attitüde, port de bras és balettos nyújtás! Joseph H. Pilates élete végéig csiszolta és fejlesztette módszerét. 1967-ben bekövetkezett halála után felesége folytatta munkásságát, továbbadva a Pilates-módszer elképesztő lehetőségeit. Az ezredfordulón újra kedveltté vált a Pilates testképzés, jelenleg hatékonysága és népszerűsége miatt a testnevelési rendszerek élvonanálában található!
 

A Pilates-módszer

A Pilates-módszer anatómiai elemzések alapján összeállított testformáló rendszer. Mesteri módon szálkásítja az izomzatot, légzéstechnikájára figyelve kikapcsoljuk mindennapos problémáinkat és teljes mértékben testünkre, lelkünkre, egészségünkre figyelünk. Mélyen fekvő és felületes izmainkat egyaránt átdolgoztatjuk hát-és derékfájásunkat korrigálva, hasunkat kockássá varázsolva, úszóguminkat a tenger mélyére dobva.
 
A Pilates-módszer egyedisége abban rejlik, hogy nyújtja és erősíti az izomzatot. Így izületeink nem lesznek túlnyújtva, sem izmaink legyengülve, hanem a nyújtást-erősítést a legoptimálisabb arányban adagoljuk a testünknek.
 
Az 5 Alapelvvel megismerkedve (3 dimenziós légzés-Mély hasizom használat, Medence beállítások, Bordakosár helyzete, A lapocka mozgása és stabilizációja, Nyak-és fejtartás) mindenki lépésről lépésre haladva sajátíthatja el a gyakorlatrendszert, ami, ha jó Pilates-trénerhez kerül, élete szerves, elengedhetetlen részévé válik.
 
Hiszen a legtöbben csodálatosan érzik magukat a testükben az órák után, feltöltődnek, lenyugszanak és kiegyensúlyozottan távoznak, alig várva a következő órát. Természetesen mindenki vágyik az újra és újra kivirágzó testi-lelki egyensúlyra!
 
A Pilates-módszer a test átdolgoztatásának legkellemesebb és legsokoldalúbb tárháza. A talajgyakorlatokkal történő alapozás után Reformer, Cadillac, Stability Chair és V2Max gépeken dolgozhatunk. A talajon Fitnesz-labdával, Fitnesz-karikával, gumiszalaggal, súlyokkal, Bosu-val, Dyner-rel Foam Roller-lel és számos egyéb kiegészítővel tesszük izgalmassá a gyakorlatokat. A talaj-és gépgyakorlatok hatékonysága hihetetlenül jó, mert a mélyizmok folytonos karbantartása mellett mindig másképpen dolgoztatják az izmokat az eszközökből eredő ellenállások és gravitáció tényezőivel mesés játékot játszva.
 
Vágytál valaha arra, hogy tökéletes formába kerülj gyötrelmes fogyókúra és ezerszer ismételt unalmas gyakorlatok nélkül? Fontosnak tartod, hogy ne egy felröppenő majd lehulló új módszert próbálj ki? Akkor válaszd a jóga révén több ezer éves alapokra helyeződő, a tánc révén kiemelkedően jó testtartást adó, a torna révén jó kondíciót biztosító PILATES-MÓDSZERT! Itt az ideje, hogy csúcsformába kerülj és maradj egész életedben, megtalálva a mozgás leírhatatlan örömét!!!
 

A Fűző

A Pilates edzések a hasizmok megerősítésével teszik lehetővé az egyre nehezedő mozdulatsorok kivitelezését, mindig kihívást adva a gyakorlóknak. Az egyenes, ferde és a haránt hasizmokat egyaránt megdolgoztatjuk, megerősítve a törzsizomzatot, kiküszöbölve, vagy elmulasztva a hátfájást.
 
A derekunk védelmezője nem más, mint a hátunk függőleges középvonalán induló és a hasunk középvonalán tapadó legmélyebb hasizom, a haránt hasizom (Transversus abdominis). Fűzőként öleli körbe a derekunkat.
 
A fűző felvétele a a Pilates gyakorlás során a legfontosabb feladatunk. Akár a törzsizomzat, akár a végtagok edzésével töltünk több időt az óránk során, a legmélyebb hasizomréteg biztosítja a sérülésre leginkább alkalmas lumbo-pelvikus terület stabilizálását.
 
Ne feledd! Attól hogy hatszáz felülést végzel, még nincs biztosítva a sikeres hasizomhasználat. Ha helytelen az alaphelyzet és a véghelyzet a felüléseid során, akkor más izomcsoportok veszik át a hasizom munkáját, így valószínűleg ugyanúgy elfáradsz, csak eredménytelenül. Fontos, hogy a haránt-hasizom, más néven a Fűző használatát megértsd és alkalmazd a Pilates órákon az összes gyakorlat kivitelezése során!
 

Hasizmaink

Érdemes tudatában lenni annak, hogy melyik hasizomrétegünk milyen rétegben lapul meg. A Fűző című cikkben a legmélyebben lévő haránt-hasizomról (Transversus Abdominis / TVA) olvashattok, aminek legfőbb szerepe a lumbopelvikus terület stabilizálása (sárga szín). A következő rétegben a csípőlapát elülső részéről eredő belső ferde hasizmot (Internal Obliques) találjuk, aminek fontos szerepe van a medence előre-hátra billentésében (rózsaszín). E fölött a külső ferde hasizomcsoport (External Obliques) van, ami az alsó bordákról indul (lila szín). A szeméremcsont (Symphysis pubis) és a szegycsont (Sternum) között húzódó egyenes hasizom (Rectus Abdominis) a legfelszínesebb hasizom-réteg (zöld szín).